Lake Saimaa 2.0 -hankkeen päätavoitteena on kehittää Saimaan aluetta merkittäväksi kansainväliseksi kohteeksi, joka palvelee matkailijoita ympärivuotisesti. Hankkeen toimenpiteillä lisätään alueen tunnettuutta, etsitään uusia markkinoita ja tuetaan yritysten liiketoiminnan kasvua mm. vahvistamalla yritysten kansainvälistymisvalmiuksia, tukemalla tuotekehitystä ja lisäämällä ympärivuotista matkailutarjontaa. Hankkeessa jatketaan Lake Saimaa -brändityötä yhdessä Etelä-Karjalan kanssa.
Tavoitteena on myös parantaa saavutettavuutta ja lisätä kansainvälisten asiakkaiden määrää merkittävästi suorien lentoyhteyksien avulla. Vuonna 2024 tavoitteena on 2000 ja seuraavana vuonna 4000 lentomatkustajaa, jotka tulevat suorilla lennoilla Savonlinnaan Keski-Euroopasta. Hankkeessa tavoitellaan lisäksi kylien ja maaseudun tarjonnan (esim. maaseutumatkailu, mökkivuokraustoiminta) nostamista osaksi kansainvälistä palvelukonseptia.
Hankkeen päätoteuttaja on Savonlinnan Seudun Matkailu Oy ja osatoteuttaja Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy. Hankkeessa on mukana eteläsavolaisten kuntien lisäksi Varkaus ja Joroinen Pohjois-Savosta. Etelä-Karjalassa on käynnissä vastaavan sisältöinen sisarhanke.
Hankeaika: 1.9.2023-31.12.2025
Budjetti: 1 728 377 euroa
Rahoittaja: Etelä-Savon maakuntaliitto, JTF-rahasto (tuen osuus 80 %)
Ota yhteyttä:
Jenni Mikkonen, Projektipäällikkö jenni(at)visitsavonlinna.fi
Tanja Lajunen, Head of International Sales tanja(at)visitsavonlinna.fi
Sari Ahokainen, Viestintäkoordinaattori sari(at)visitsavonlinna.fi
Cecilia Mattila, Brand Manager cecilia(at)visitsavonlinna.fi
Maisa Häkkinen, Projektipäällikkö maisa.hakkinen(at)mikseimikkeli.fi
Suvituulia Brohez, International Sales Coordinator suvituulia.brohez(at)mikseimikkeli.fi
Minna Gurney, Media & PR Manager minna.gurney(at)mikseimikkeli.fi
Laura Harimaa, Content Specialist laura.harimaa(at)mikseimikkeli.fi
Hankkeen yhtenä toimenpiteenä on luoda Saimaan alueelle yhtenäinen kansainvälinen brändi, jota jalkautetaan muiden markkinointi- ja myyntitoimenpiteiden yhteydessä. Myyntimanuaali, markkinointikampanjat ja muut materiaalit rakennetaan tämän ilmeen mukaan. Suosittelemme että yritykset hyödyntävät myös tuottamiamme materiaaleja aluetta markkinoitaessa.
Tutustu hankkeen järjestämiin tapahtumiin ja ilmoittaudu mukaan.
Seuraathan myös Visit Finlandin järjestämiä tapahtumia Matkailun ajankohtaiset sivulla, sekä tutustu myös Seminaarien satoa sivuun, jolta löydät ajankohtaiset webinaarit tallenteena.
Loppuvuodelle 2024 suunnitteilla ja kilpailutuksessa on koulutuskalenteri jonka on tarkoitus tarjota erilaisia koulutuksia tukemaan yritysten kansainvälistymisen taivalta.
Espanja
6/2024 - Murcia.com - Así es el verano finlandés: la estación perfecta para descubrir la Finlandia más pura
6/2024 - Waves & Wind - Así es el verano finlandés: la estación perfecta para descubrir la Finlandia más pura
7/2024 - National Geographic ES - LA SORPRENDENTE REGIÓN GASTRONÓMICA DE EUROPA 2024
Ranska
Italia
7/2024 - Vanity Fair - Finlandia, idee per un long week end tra natura e gastronomia
Australia
7/2024 - Fine by Nature - Discovering the Culinary and Cultural Richness of Lake Saimaa - European Region of Gastronomy 2024
Global
6/2024 - Visit Finland - Culinary gems from Saimaa region
UK
6/2024 - H&N - TOP 10 CULINARY GEMS IN SAIMAA, FINLAND
7/2024 - The Arbuturian - Finland: The Recipe for Happiness
9/2024 - Travel and Leisure - This Hidden Gem in Europe Has 120 Stunning Blue Lakes and 14,000 Islands — and It's Loved by Locals
USA
7/2024 - The Week - The best lakeside getaways in Europe
Saksa
7/2024 - Mittelbayerische - Finnland für Feinschmecker: Genuss am unendlichen See
9/2024 - Prestige Travel Magazin - Der Saimaa – Labyrinth aus 14.000 Inseln
9/2024 - Mortimer - Der Saimaa – Labyrinth aus 14.000 Inseln
Alankomaat
7/2024 - Hey Frits - Zuid-Finland in de zomer – deze plekken wil je hier niet missen!
7/2024 - Reisjevrij.nl - Hoogtepunten van Zuid-Finland: dit is er te zien en doen
9/2024 - Naturescanner - Saimaameer