Vuoden 2025 teemoina ovat onnellisuus ja sauna, jotka puhuttelevat vahvasti kansainvälistä yleisöä ja tarjoavat kiinnostavia kulmia sisällöntuotantoon. Suomalainen sauna on nyt erityisen ajankohtainen, sillä Euroviisujen vuoksi se saa tällä hetkellä poikkeuksellisen paljon näkyvyyttä, joka kannattaa hyödyntää JUURI NYT!
Samalla on herännyt keskustelua siitä, ettei suomalainen saunabrändi valu ruotsalaisten haltuun – nyt on siis oikea aika tuottaa autenttista suomisaunasisältöä, pitää kiinni omasta tarinasta ja vahvistaa Suomen asemaa saunakulttuurin kotimaana. Katso siis omat saunatuotteet kuntoon, että ne ovat selkeästi esillä, kieliversiot ovat kunnossa ja älä unohda SEO-optimointia. Bara bada bastu!
Suomi on jälleen valittu maailman onnellisimmaksi maaksi – jo kahdeksatta kertaa peräkkäin!
Tämä on loistava hetki nostaa esiin suomalaista onnellisuutta ja tuoda se mukaan omaan viestintään ja sisällöntuotantoon. Korosta aitoa arkea, luontoa, rauhaa ja hyvinvointia – juuri niitä asioita, joiden vuoksi Suomea ihastellaan maailmalla.
Tutustu materiaaliin : 10 reasons behind Finland´s happiness ja World Happiness Report 2025
Muistathan, kun jaat sisältöä somessa, muista tägätä @visitlakesaimaa_official – näin saamme jaettua teidän sisältöänne myös meidän kanavissa ja kasvatettua yhdessä näkyvyyttä! Lisäksi voitte myös tägätä @lovelakesaimaa niin saadaan sitäkin kautta nostettua esille aluetta.
Visit Finland on muuttanut tuotekorttien näkyvyyttä sivustollaan. DataHubissa STF-merkityt tuotteet nousevat nyt esiin ensimmäisinä visitfinland.com hauissa. Datan mukaan visitfinland.com sivuston tuotteista sustainable -kategorian tuotteet ovat toiseksi eniten hauissa nousseita ja koska vastuullisuus on kantava teema ja yksi markkinointikärjistä, on tuotteet nostettu nousemaan ensimmäiseksi esille.
Mikäli sinulla ei vielä ole STF-merkkiä, niin kirjaudu ainakin STF-polulle, jotta saat työn alkuun ja askelmerkkejä vastuullisuudesta viestimiseen. Kirjoita ne auki nettisivuillesi vaikka et sertifikaatteja omaisikaan, vastuullisista teosta viestiminen on tärkeää.
visitfinland.com sivuston analytiikan mukaan sivustolla vierailtiin 13,2M kertaa joista 2,2M on aktiivisia käyttäjiä ja sitoutumisprosentti on 87%. Eniten liikennettä saavutettiin seuraavista maista: Saksa,Suomi, UK, Italia, Ranska, Japani, USA, Espanja ja Ruotsi. Liikenteestä 65% on orgaanista, maksettua 14%. Artikkeleista suosituimpia ovat revontuliin liittyvät artikkelit, suomalaiset juhlapyhät, Muumit, suomalainen ruoka, laskettelukohteet ja pääkapunkiseudun saunat ja aktiviteetit.
Sosiaalisen median kanavissa on hyvää kasvua. Kaikkien somekanavien seuraajamäärä on yhteensä 1,98M ja 2024 uusia seuraajia satiin 69K. Eniten kasvua keräsi englanninkielinen Instagram (Ourfinland) jossa seuraajien kasvu oli 38K, kasvusta suurin osa tuli Helsinki Happiness Hacks kampanjan kautta. TikTokin puolella siirryttiin 2024 käyttämään omaa sisällöntuottajaa joka tuotti huikeaa tulosta, orgaaninen sitoutuvuus nousi 30,9K -> 96,2K. Seuraajia saatiin 9,5K. Tällä kanavalla hyvällä sisällöillä on suuri mahdollisuus nousta viraaliksi.
Vinkit somealustoilla erottautumiseen
Joensuun Nurmeksessa kuvattava, Antti Jokisen ohjaama Kalevala-elokuva herättää nyt jo mielenkiintoa ja nostaa varmasti aluetunnettuutta erityisesti Pohjois-Karjalassa. Kalevalan juuret levittäytyvät laajemminkin alueelle, joten näkyvyydestä tuleva hyöty kannttaa ehdottomasti valjastaa koko itäisen Suomen käyttöön. Mieti kuinka voisit omassa toiminnassasi hyödyntää Kalevalaa, alueemme tarinoita ja mytologiaa vahvemmin tuotteissa sekä markkinoinnissa ja sisällöissä, niin olet valmis kun hype saavuttaa alueen.
Vuonna 2024 mediaa ja influencereita vieraili Suomessa 272 henkilöä ja vierailuja järjestettiin 110. TV produktioita oli 13 kappaletta. Kansainvälisiä julkaisuja tuli 4219 kappaletta joista Brand Building Effect on 11,9M (julkisuuden laadullinen tavoittavuus). Eniten osimia Tuli US ja DACH ja suurin teema selkeästi osumissa oli onnellisuus. Helsinki Happiness Hacks näkyi täällä merkittävästi juuri USA:n osalta sillä siellä kampanja sai todella hyvän näkyvyyden. Muita teemoja olivat luonto ja kulttuuri.
Visit Finland panostaa ruokaan teemana vuosina 2025–2027 yhteistyössä MMM:n kanssa. Tavoitteena on tehdä Suomesta tunnettu ruokamatkailumaa. Pääkohdemarkkinoina Saksa, USA, Ranska, myös Japani ja Espanja.
Ruoka halutaan vihdoin tunnistaa yhtenä Suomen matkailuvalttina ja siihen tarvitaan kaikkien apua. Nyt kannattaakin aktiivisesti kehittää ruokatuotteita ja osallistua alueen ruokamatkailun toimenpiteisiin. Laadukas kuvamateriaali ja omien erikoisuuksien esille tuominen erilaisin tavoin on nyt hyvin ajankohtaista. Suunnitteilla on sosiaalisen median sisältösarja jossa sisältöjä tehdään läpi vuoden, teemoina ruokaperinteet, villiyrtit, keräily, säilöntä, ruska. Hostina toimii Jede Ventoniemi (jaja.ciao). Tarkoituksena on myös osallistua USTOA Global Kitchen kampanjaan USA:ssa.
Visit Finlandin on muutosneuvotteluiden johdosta joutunut uudistamaan organisaationsa. Lue organisaatiomuutoksesta ja toimenpiteiden jakautumisesta täältä.
Seuraathan ja Visit Finlandia LinkedIn:ssä, ainoa suomenkielinen kanava josta näet uutustuotteet, mielenkiintoiset yhteistyöt, tapahtumat ja webinaarit ja paljon muuta sekä tilaa VF:n uutiskirje täältä jos et ole jo tilannut.
Visit Finland on tehnyt materiaalipankin josta voi lukea This is Finland julkaisun tai ladata erilaisia emojeja käyttöön