Yhteistyössä goSaimaan kanssa toteutettu hybridimuotoinen kansainvälistymisen koulutuspäivä Sahanlahdessa keräsi yli 30 osallistujaa sekä paikan päälle että etäyhteyden kautta. Päivän aikana sukellettiin syvälle kansainväliseen matkailumarkkinaan ja erityisesti Saksan potentiaaliin matkailukohteena.
Nordic Marketingin Suvi Ahola tarjosi kattavan katsauksen saksalaisten matkailijoiden tapoihin etsiä ja valita matkakohteita. Lisäksi Jan Badur esitteli keskeisiä saksalaisia matkanjärjestäjiä, joilla jokaisella on oma erikoistumisalueensa – osa keskittyy ryhmämatkoihin, osa aktiviteetti- ja luontomatkoihin, ja toiset taas erikoistuvat esimerkiksi kalastus- tai lintubongausmatkoihin.
Päivän aikana käytiin läpi, mitä yrityksen tulee huomioida ennen kansainvälisille markkinoille lähtemistä. Keskeisiä aiheita olivat mm. verkkosivujen ja markkinointimateriaalien valmius, vastuullisuusviestintä sekä matkanjärjestäjäyhteistyön merkitys. Erityisen tärkeäksi nousi FAM-tutustumismatkat, joiden avulla matkanjärjestäjät voivat itse kokea palvelut ennen niiden myyntiä asiakkailleen.
Koulutuksesta muodostui tiivis ja informatiivinen paketti, joka tarjosi osallistujille arvokkaita käytännön vinkkejä ja uusia näkökulmia kansainvälistymiseen.
Saksa on yksi tärkeimmistä matkailumarkkinoista Saimaalle. Saksalaiset arvostavat luontoa, laadukasta ruokaa ja rauhallista ympäristöä. He viipyvät pitkään ja kuluttavat palveluihin, mutta kohderyhmä on muutoksessa: perinteiset matkailijat ovat ikääntymässä, ja nuorempia sukupolvia tulisi houkutella.
Tutustu Visit Finlandin kansainvälistymiskriteereihin ja käy ne kohta kohdalta läpi peilaten omaan toimintaasi. Tutustu myös laajempaan kansainvälistymisoppaaseen.
Matkanjärjestäjäyhteistyö ei ole pelkkää esittelyä – se on pitkäjänteistä myyntityötä ja verkostojen rakentamista. Ole siis aktiivinen ja hyödynnä aluedestinaation tarjoamia mahdollisuuksia.
Koulutuksesta on tulossa jatkoa, joten ilmoittaudu mukaan seuraaviin tilasuuksiin täältä