Uutiskirje Elokuu
Julkaistu 01.09.2022

Uutiskirje Elokuu

Majoitusmyynnin ennätyskesä

Kesäkausi hurahti ohi lämmöllä ja vauhdilla. Kaupungissa päästiin nauttimaan pandemiaa edeltäneistä tunnelmista kun vakiovieraat palasivat heinäkuiseen Savonlinnaan. Tilastojen valossa pääsimme vuoden 2019 tasolle, mutta majoitusmyynnin osuus kasvoi huimasti. Tapahtumia oli paljon ja tekemistä löytyi varmasti jokaiselle päivälle ja moneen makuun.

Visit Savonlinnan nettisivuille ja someen tulleet kommentit olivat todella kivaa luettavaa. Seutua ylistettiin ja jaettiin kokemuksia hyvästä palvelusta. Pidetään siis tasoa yllä jatkossakin!

Kuulisimme mielellämme kuinka te olette kesän kokeneet. Onko esittää toiveita, ideoita tai asiakkailta kuultuja palautteita, joita haluaisitte jakaa? Uusia hankkeita on aloiteltu kaksin kappalein, joiden sisältöihin kannattaa tutustua uutiskirjeessä. Jospa sieltä löytyisikin vaikka sopiva paikka kehittää yhdessä asioita eteenpäin. Olkaa yhteydessä matalalla kynnyksellä suoraan asianosaisiin tai yleisesti travel@visitsavonlinna.fi 

Mukavaa syyskuun alkua!

Toivottaa matkailun tiimi

Jaana, Nita, Tanja, Sari, Laura, Tarja ja Sanna

Matkailun ajankohtaiset

Kesän matkailutilastot Savonlinnan seudulla

Kesäkuussa laskua vuoden takaiseen

  • Rekisteröityjä yöpymisiä 39 400 (-17,9%), joista kotimaisia oli 36 000 (-24%) ja ulkomaalaisten tekemiä 3 400 yötä (520%). 
  • Kansainvälisiä matkaajia tuli eniten Saksasta, Ranskasta ja Sveitsistä
  • Majoitusmyynti oli 2,8 miljoonaa euroa, -324 000 vuoden takaiseen, mutta samalla tasolla vuoden 2019 kanssa 
  • Rekisteröityjen huoneiden käyttöaste nousi hieman ja huoneita oli myymättä 710 kappaletta. Rekisteröimättömien asuntojen käyttöaste nousi prosentin verran ja myymättömien asuntojen osuus oli 157 kappaletta

Savonlinnan seudun kesäkuun matkailu- ja majoitustilastot

Heinäkuun majoitusmyynti uusiin ennätyksiin 

  • Rekisteröityjä yöpymisiä 82 600 (-14,6%), joista kotimaisia oli 72 300 (-22%) ja ulkomaalaisten tekemiä 10 300 yötä (157%). 
  • Kansainvälisiä matkaajia tuli eniten Saksasta, Ruotsi ja Sveitsistä
  • Majoitusmyynti oli yhteensä 6,7 miljoonaa euroa, josta rekisteröidyn majoitusmyynnin osuus oli 5,8 miljoonaa euroa ja rekisteröimätön 902 000 euroa
  • Rekisteröityjen huoneiden käyttöaste laski vuoden takaiseen, huoneita oli myymättä 350 kappaletta. Rekisteröimättömien asuntojen käyttöaste laski myös ja myymättömien asuntojen osuus oli 91 kappaletta

Savonlinnan seudun heinäkuun matkailu- ja majoitustilastot

Tulevia tapahtumia ja koulutuksia

  • Syyskuun maksuttomien digi-infojen aiheina: Podcastin monipuoliset käyttömahdollisuudet yrityskäytössä 7.9. sekä Ennakoi, sopeudu, menesty -webinaarisarjan 3. osa: Menesty 8.9. Katso lisää
  • Joutsenmerkki järjestää webinaarin uusituista kriteereistään hotelleille ja majoituspalveluille torstaina 8.9. klo 14-15. Kaikille aiheesta kiinnostuneille. Ilmoittaudu webinaariin.
  • 17.9. Itä-Suomi liikuttaa kestävästi tapahtuma Riihisaaressa. Tutustu myös Eurooppa alueellani tiedotuskampanjaan.
  • 20-21.9. klo 8.30-19.00 Nordic Business Forum Livestream Savonlinna. Lisätiedot ja ilmoittautuminen.

Kesän markkinointikampanjan tuloksia

  • Kampanja sai laajan näkyvyyden ja kokonaiskannattavuus oli 392 886. Mainosnäyttöjä kertyi 1 841760. Linkkien klikkausprosentti (CTR) oli 0,61%

  • Huomionarvoista tämän vuoden kampanjan tuloksissa on muuttuneet evästekäytännöt, jotka blokkaavat kävijöitä analytiikasta. Todellisuudessa kävijöitä on enemmän. Tulevaisuudessa tuloksia voidaan seurata paremmin uuden työkalun avulla.

  • Uutuutena kampanjaan tuotiin vieraskirja, jonka terveisiä voi käydä lukemassa nettisivuiltamme.

  • Joulun ja talven kampanja on aivan nurkan takana. Kannattaa siis jo miettiä millaisilla tuotteilla haluatte olla mukana. Lisätietoja tulossa myöhemmin. 

Ruskavahti-palvelu

Visit Finland on lanseerannut uuden tekoälyä hyödyntävän Ruskavahti-palvelun, joka kertoo milloin ja mihin päin Suomea kannattaa matkustaa, jos haluaa kokea kauneimman ruskan. Palvelun yhteyteen tulee myös tuotenostoja DataHubin kautta erilaisista ruska-aiheisista tuotteista, joita voi sitten hyödyntää omaa matkasuunnitelmaa tehtäessä. Mikäli haluat oman tuotteesi palveluun esille, käy lisäämässä tuote DataHubiin tai lisää olemassa olevalle tuotteelle kategoria Autumn Colours (Ruska). Alueen kuratoija saa tuotteesta tiedon, hyväksyy sen ja ilmoittaa Visit Finlandille uusista tuotteista, jotka voi nostaa palveluun. Toimithan siis pian! 

SSM Oy:n uusia hankkeita

Kohti kestävää matkailua Savonlinnan seudulla -hanke

Hankeaika: 1.8.2022 -30.11.2023

Kohti kestävää matkailua Savonlinnan seudulla -hankkeen tavoitteena on nostaa Savonlinnan seutu Saimaan vastuullisen matkailun kärkialueeksi ja saada alueellinen Visit Finlandin Sustainable Travel Finland Destination -status ensimmäisenä Saimaalla.

Hankkeessa vahvistetaan alueen imagoa kestävän matkailun kohdealueena luomalla alueelle yhteinen Matkailun kestävän kehityksen strateginen tiekartta, joka ohjaa myös hankkeen jälkeistä tekemistä kansallisten kestävän matkailun periaatteiden mukaisesti.

Hanke tarjoaa matkailuyrityksille käytännönläheistä valmennusta vastuullisuusosaamiseen ja -viestintään, Sustainable Travel Finland ohjelmaan ja sertifikaattien hakuprosessiin liittyen.

Hankkeen projektipäällikkönä toimii Sanna Eerikäinen, joka toivoo yhteydenottoa matalalla kynnyksellä yrityksen vastuullisuuteen liittyvissä kysymyksissä p. 0400 155 148 tai sanna@visitsavonlinna.fi.

MYÖ YHES – seutukuntien matkailun kehittämistarpeet -esiselvityshanke,

jolla kartoitetaan edellytyksiä toteuttaa tiiviimpää seudullista matkailuyhteistyötä Savonlinnan ja sen seutukuntien välillä (Enonkoski, Rantasalmi, Sulkava).

Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet
Seudullisen kumppanuusverkostomallin luominen Savonlinnan Seudun Matkailu Oy:n (SSM) kanssa.
Hankkeen aikana kartoitetaan alueen kuntien, matkailuyritysten ja matkailuyhdistysten sekä SSM:n konkreettiset yhteistyömahdollisuudet mm. haastatteluin sekä työpajoja järjestämällä.

Live like a local -trendi ja paikallisten elämysten kartoittaminen

Matkailussa haetaan nyt aitoja, paikallisia elämyksiä, esimerkkeinä kylätapahtumat, maatilavierailut, ”kylässäkäynti”.  Hankkeen aikana pyritään aktivoimaan paikallisten elämysten tuottajia mm. järjestämällä kehitysiltamia kunnissa.

Saavutettavuuden kehittämistarpeiden kartoittaminen
Digitaalinen saavutettavuus on noussut yhdeksi tärkeimmistä kilpailutekijöistä kovenevassa kilpailussa niin kotimaan kuin ulkomaisten matkailijoiden houkuttelemisessa. Hankkeessa kartoitetaan asiantuntijan avulla matkailutoimijoiden kehittämistarpeet digitaalisen saavutettavuuden näkökulmasta.

Hanketta rahoittavat Rajupusu Leader ry Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta sekä Enonkosken, Rantasalmen ja Sulkavan kunnat. Hankkeen kesto 1.7.2022 – 31.1.2023.

Lisätietoja aiheesta antaa mielellään
Tarja Koskimaa
projektipäällikkö
p. 040 506 8290 
tarja.koskimaa@savonlinna.fi

Syyskuun "viikko-ohjelma"

Syyskuun viikko-ohjelma on koottu kansainvälisellä näkökulmalla ja on koostettu ainoastaan englanniksi. Ohjelma kattaa koko tulevan kuukauden, tarjoten kävijälle vinkkejä matkansa ajaksi. Koosteesta löytyvät retket (ohjatut ja omatoimiset), risteilyt, näyttelyt ja muut tapahtumat joita olemme poimineet tapahtumakalenterin kv-puolelta. 

Kooste löytyy myös nettisivuiltamme lisätietojen kera.

Muistutuksia

  • Facebook tapahtumat - muista lisätä Visit Savonlinna ja Savonlinna sydämessä -sivut rinnakkaisjärjestäjiksi.
  • Lisää näkyvyyttä? Tägääthän meidät Instagramissa matkailuaiheisiin tarinoihin @visitsavonlinna_official ja kv-puolella @lovelakesaimaa
  • Bókun ja Johku tuotteet ostettavaksi myös Visit Savonlinna -sivuille.
  • Hae yrityksellesi Tervetuloa pyöräilijä -tunnus
  • Tiedot englanniksi tapahtumakalenteriin ja tietovarastoon.
 

Visit Finlandin ajankohtaiset

Visit Finlandin DataHub - mitä meneillään?

  • Visit Finlandin Ruskavahti-palvelu on julkaistu. Mikäli haluat oman syksyyn ja ruskaan sopivan tuotteen esille, lisää se DataHubiin tai käy laittamassa olemassa olevalle tuotteelle kategoriaan valinta Autumn Colours (Ruska).

  • DataHubiin on myös lisätty Tervetuloa Pyöräilijä -merkki, jonka voi käydä omalle tuotteelleen lisäämässä, jos kyseisen merkin on yritykselleen saanut.

  • Mikäli DataHub on vielä tuntematon käsite, voit tutustua siihen täältä. Lisätietoja saat myös alueen kuratoijalta Sarilta, sari@visitsavonlinna.fi

DataHub sisältöklinikat syksyllä.

Ravintolatuote 5.9.

Nähtävyystuote 19.9.

Tapahtumatuote 26.9.

Tapahtuma- ja kokoustilatuote 3.10.

Kauppatuote 10.10.

Vuokrauspalvelutuote 31.10.

Lue lisää 

 

Hiilijalanjälkilaskuri

Haluaisitko tietää mikä on yrityksesi hiilijalanjälki? Matkailualan maksuttomalla CO2-laskurilla voit laskea yrityksesi hiilijalanjäljen ja kartoittaa suurimmat päästölähteet. Tutustu ja rekisteröidy.

Lue lisää

 

Visit Finlandin Matkailun Pulssi

Ajankohtaiskatsaus Visit Finlandin kohdemarkkinoista.
Uutisia, tilastoja, kuluttajien tunnelmia ja asiantuntijoidemme arvioita. Sivusto päivitetään kahden viikon välein.

Katso ajankohtaiset uutiset