Markkinointitoimenpiteitä
Airtrotter -kampanja on käynnissä edelleen, samoin Finnlinesin -kampanja, molemmat yhteistyössä Visit Finlandin kanssa. Amerikkalaisen Tenon Toursin kampanja alkaa puolestaan heinäkuun puolivälin jälkeen. Olemme toimittaneet kampanjaan markkinointivideoita heidän toiveidensa mukaisesti.
Hollantilaisessa fiets-nl-lehdessä julkaisimme seudun pyöräilyreittejä esittelevän artikkelin yhteistyössä Luonto-Saimaa-hankkeen kanssa. Lisäksi olemme tehneet Outdooractive -reittisovellukseen kohteita ja reittejä englanniksi, keskittyen erityisesti reitteihin, joiden varrella on hankeyrityksiä.
Olemme myös tehneet seudun aktiviteetti- ja elämystarjontaa esittelevästä viikko-ohjelmasta englanninkieliset versiot kaikille kesäkuukausille (kesä, heinä, elo). Ohjelmat ovat ladattavissa nettisivuiltamme. Materiaalia saa vapaasti hyödyntää ja tulostaa asiakkaille. Syyskuulle koostetaan oma viikko-ohjelma ainoastaan kv-matkailijoille. Ilmoitathan Sarille jos haluatte tuotteenne mukaan koosteeseen.
|
|
Matkanjärjestäjä- ja mediavieraita
Kesäkuun alussa käynnistyivät myös media- ja matkanjärjestäjävierailut. Tähän mennessä alueella on vieraillut 6.-9.6. Espanjan medioiden edustajia, ja viime viikolla saimme vieraaksemme ryhmämatkanjärjestäjiä ooppera-kärjellä. Lisäksi kesän aikana vieraiksemme on tulossa mm.
- 4.-6.7. Ranskalainen influencer
- 6.-9.7. Saksan medioiden edustajia
- 10.-14.7. Saksalaistoimittaja Rasso Knöller
- 7.-10.9. Ranskan medioiden edustajia
- 21.-25.9. Matkanjärjestäjiä Keski-Euroopasta
|
|
Myyntitapahtumat
- Hamburg 3.5.
- Bryssel - Amsterdam - Pariisi 9.-12.5.
- Midnight Sun Workshop Turku 8.6.
Bryssel oli (Zürichin lisäksi) kevään myyntikiertueiden ”aktiivisin” kaupunki. Kaikki myyjät, joiden kanssa pääsin keskustelemaan, vaikuttivat erittäin kiinnostuneilta, ja mm. esitteitä olisi mennyt paljon enemmän, kuin mihin olin varautunut, mikä on nykypäivän paperitonta aikaa suosivassa maailmassa aika yllättävää. Osalle oli jopa tärkeää, että saavat extrakappaleita postissa. Ehkäpä meidän myyntimanuaali oli myös erityisen kiinnostava, koska suurimmassa osassa kaupungeista kaikki esitteet lähtivät matkanjärjestäjien/matkatoimistojen mukaan. Belgialaisten matkustusinto on pikkuhiljaa palautumassa ennalleen, ja mm. pääsiäinen oli kevään huippupiikki. Belgialaiset matkustavat myös paljon omalla autolla ja asuntoautolla, ja tätä on lisännyt lentojen peruuntumiset korona-aikana.
Koko kevään kiertueella oli mukana poikkeuksellisen paljon myyjiä, jotka eivät ole myyneet aikaisemmin Suomea, vaan etsivät nyt mm. Venäjän tilalle uusia kohteita. Yleisesti kiinnostivat luontomatkat, kiertomatkat (autolla, moottoripyörällä, polkupyörällä, junalla) ja mökkilomat, sekä talvella kohteet, joissa on paljon aktiviteettimahdollisuuksia.
Midnight Sun Workshop Turussa oli puolestaan erittäin onnistunut tapahtuma, jossa matkanjärjestäjiä oli peräti 16 eri maasta. Positiivisuus matkailun avautumista kohtaan näkyi kaikkien keskusteluissa. Saimme myös ennätysmäärän tapaamisia päivään: kun maksimi olisi ollut 22, meillä vieraita kävi keskustelemassa 25. Eli kiinnostus oli erittäin hyvä.
Syksyn myyntitapahtumia
- 13.9. Hamburg workshop
- 14.9. Zürich workshop
- 24.-27.10. USA sales run
- 26.-27.10. Espanja workshop
- 16.-17.11. 5 countries workshop Amsterdam & Bryssel
|
|
Koko Travel Planner, Savonlinnatravel.com -ammattilaissivusto ja visitsavonlinna.fi -sivusto
Elämys Groupin Travel Planner alkaa olla viimeistelyä vailla valmis. Planner tulee osaksi Visit Savonlinnan nettisivuja. Travel Planner mahdollistaa sekä asiakkaan oman reittisuunnitelman teon ja loman ostamisen, että meidän tekemämme valmiit matkapakettiehdotukset. Tällä hetkellä järjestelmä hakee majoitustiedot Expediasta (Hotels.com), Sunhotelsta ja Sunbedistä ja aktiviteetit Bókunista, joten kannattaa tarkistaa, että tiedot ja kuvat ovat ajan tasalla. Bókunissa on myös tehtävä jälleenmyyntisopimus Elämys Group / Elämys DMC:n kanssa, minkä jälkeen tuotteet nousevat esille tänne. Kunhan saamme pohjatyöt ja oman sivustomme kuntoon, tulemme käynnistämään markkinointikampanjan saksankieliseen Eurooppaan sekä myöhemmin mahdollisesti muualle Eurooppaan.
Savonlinnatravel.com -ammattilaissivusto on nyt tekniseltä toteutukseltaan valmis ja sisältöjä tehdään parhaillaan. Uutiskirjeet lähtevät jo tätä kautta. Uutiskirjeiden näkymisessä voi olla haasteita, joten kannattaa tarkistaa roskaposti aika-ajoin. Kunhan sivusto saadaan auki, yleiset uutiskirjeet saadaan nettisivulle esille ja myös sitä kautta avautuu uutiskirjeen tilaus muillekin matkailuasioista kiinnostuneille. Hankkeen asioista tiedotetaan edelleen vain omalle sähköpostiryhmälle, joten jos jatkossa on tarvetta lisätä postituslistalle henkilöitä, ilmoitattehan meille.
Taustalla päivitämme myös Visit Savonlinnan kansainvälisiä sivuja. Kieliversioina ovat vanhat tutut englanti, saksa ja venäjä, joista venäjää emme päivitä aktiivisesti, vain keskitymme nyt englannin ja saksan sisältöihin. Nyt onkin erityisen tärkeää että kävisitte tarkistamassa tietovaraston tuotteet, että sieltä kyseiset kieliversiot löytyvät, vähintään englanti, mielellään myös saksa. Venäjän saa toki myös lisätä jos kielitaitoa löytyy. Mikäli tarvitsette käännösapuja (pois lukien venäjä) olettehan yhteydessä Lauraan, laura@visitsavonlinna.fi
|
|
DataHub uutisia
DataHubin Bókun ja Johku integraatiot ovat valmistuneet, joten jos kyseinen alusta löytyy, voi tuotteet hakea sitä kautta suoraan DataHubin puolelle. Tuotteiden päivitys kannattaa tehdä verkkokauppaan ja tuoda tuote DataHubin puolelle niin ei tarvitse kahdesti samoja tietoja syöttää. Kieliversiot kannattaa kuitenkin huomioida erityisesti DataHubin puolella ja tilata vaikka kaikki kieliversiot, sillä tällä hetkellä esim. Espanjan, Italian ja Ranskan sivuilla ei ole niin valtavaa määrää tuotteita ja silloin saa paremman näkyvyyden. Mikäli Bókunista tai Johkusta tuotua tuotetta päivittää DataHubin puolella, muutokset näkyvät vain hubissa ja alkuperäinen sijainti pysyy koskemattomana. Kuitenkin jos alkuperäistä sijaintia päivittää, tulee se muistaa päivittää myös DataHubin puolelle tai vaihtaa suoraan tiedot Datahubissa. Lisätietoja alueen kuratoijalta Sarilta, sari@visitsavonlinna.fi
Visit Finland järjestää elokuussa Bókun ja Johku klinikan 19.8. johon kannattaa osallistua. Yksi on jo pidetty ja sen tallenne löytyy täältä.
|
|
Hanketiimi
Olethan yhteydessä jos kaipaat lisätietoja tai jokin asia askarruttaa.
|
|
|
International Sales Manager
Tanja Lajunen
tanja@visitsavonlinna.fi
puh. 044 360 1010
|
|
|
Marketing Coordinator
Sari Ahokainen
sari@visitsavonlinna.fi
puh. 050 325 4294
|
|
|
Project
Coordinator
Laura Viitanen
laura@visitsavonlinna.fi
puh. 050 362 5708
|
|
|