Uutiskirje 07.12.2024

Aurinkoinen tervehdys Matkailusta

Kevät etenee kohti kesää ja pian saamme jälleen nauttia lumen ja jään alta paljastuvista patikkapoluista ja sinisenä välkehtivistä Saimaan aalloista.

Etenevän kevään myötä polkaistaan käyntiin kevään markkinointikampanja, jossa keskitytään erityisesti kevään aktiviteettien, kuten norpparetkien ja muiden luontoretkien esittelyyn - majoitusvaihtoehtojen ja kulinarististen elämysten lisäksi.

Ravintoloiden ja kahviloiden kannattaa napata kiinni Saimaa lautasella -hankkeen toteuttamasta kartasta, jossa esitellään seudun ooppera-aineisia ruoka-annoksia, tuotteita ja menuita. Kevään aikana kasataan myös tuttu kesän viikko-ohjelma.

Savonlinnalla on vuoden 2025 Matkamessujen vetovastuuvuoro ja messuja suunnitellaan jo. Jos olet kiinnostunut lähtemään messuille ilmoittaudu mukaan, pääset mukaan uunnitteluun! Savonlinnan seutu oli edustettuna huhtikuussa KONGRESSI meetings & events -messuilla Helsingin messukeskuksessa.

Kevään aikana on tulossa useita kaikille avoimia ja maksuttomia koulutuksia - tervetuloa mukaan!

yhteistyöterveisin,
Matkailun tiimi

Matkailijamäärä kasvoi helmikuussa huimat 26,8 %

Savonlinnan seudulla kirjattiin helmikuussa 2024 yhteensä 23 600 rekisteröityä yöpymistä. Kasvua viime vuoteen oli hienosti 26,8 %. Kasvua selittävät mm. matkanjärjestäjien kautta tulleet kansainväliset ryhmämatkailijat sekä markkinointitoimenpiteiden (mm. kampanjat, influencer-yhteistyö) kautta tavoitetut yksittäiset matkailijat.

Suurin prosentuaalinen kasvu löytyy hollantilaisista matkailijoista + 1 469,7 % (yhteensä 520 henkeä). Tätä selittänee mm. Voigt Travelin tekemän kesän charter-lentoihin liittyvän markkinoinnin lisäksi talvituotannon ja myös talvisesongin markkinoinnin lisääminen, joka innostaa matkailijoita tulemaan seudulle myös muuna aikana. Toinen huomattava kasvu 87.7 % tuli saksalaisista matkailijoista (yhteensä 1100 henkeä). Saksa oli suurin ulkomaalaisten lähtömaa.

Kotimaisia yöpymisiä meillä oli yhteensä 21 700. Kasvua oli tässäkin luvussa 23,7 %. Vertailulukuna voidaan mainita koko Suomen rekisteröityjen yöpymisten muutos, joka oli 5,2 %. Ulkomaalaiset yöpyivät täällä yhteensä 1900 yötä. Savonlinnan seudun kotimaiset matkailijat yöpyivät keskimäärin 1,6 yötä (+5,6 %) ja ulkomaiset matkailijat 4,7 yötä (+16,8 %).

Katso lisää lukuja Visitorystä »

Visitsavonlinna.fi-sivuston ja somekanavien lukuja vuodelta 2023:

Vuonna 2023 visitsavonlinna.fi-sivustolla oli 276 659 istuntoa. Sivun katseluja oli 565 569. Vierailun kesto oli keskimäärin 2 min 20 sek.

  • Katsotuin sivu on tapahtumat (61 t käyntiä). Etusivulla on 41 t käyntiä.
  • Yritysten liikekortteja katseltiin vuonna 2023 yhteensä 29 t kertaa ja tuotekortteja 42 t kertaa.
  • Välitön poistumisprosentti tippui 64 prosentista 46 prosenttiin. Sivustolla ohjauduttiin paremmin lukemaan yhden sivun sijasta useampaa. Tätä tukee myös vierailun keston pidentyminen 30 sekunnilla (2022 vs. 2023).
  • Suurin osa liikenteestä tuli hakukoneista (198 t käyntiä). Luku sisältää orgaanisen ja maksetun hakukoneliikenteen. Suoraa liikennettä tuli 38 t käyntiä ja kampanjoista 17 t käyntiä.
  • Facebookista tuli merkittävä liikennelähde: vuonna 2023 Facebookista sivustolle tuli 9 t käyntiä.
  • Ensimmäistä kertaa ikinä katsotuimpien sivujen kärjessä on englanninkielinen etusivu sijalla 3. (41 t käyntiä) ja sijalla 4. saksankielinen etusivu (15 t käyntiä).
  • Facebookissa kattavuus oli 398,5 t, seuraajia 14,4 t. Instagramissa kattavuus oli 82 t ja seuraajia vuoden lopussa 4,1 t.
  • Somekanavissa tavoitetaan parhaiten savonlinnalaiset naiset. Naisia on yleisöstä noin 72 %. Savonlinnalaisia seuraajia on Facebookissa 17,5 % ja Instagramissa 19,2 %. Seuraavana Helsinki molemmissa (n. 12 %).

Tutki lisää tilastoja ammattilaissivustolta »

Matkailumarkkinoinnin ajankohtaiset

Alta löydät matkailumarkkinoinnin ajankohtaiset tiedot sekä osallistumisohjeet. Sähköisiin kampanjoihin voivat osallistua yritykset (sekä SSM Oy:n osakkaat että ei-osakkaat), seudun nähtävyydet ja käyntikohteet sekä tapahtumat. SSM Oy osakkaana tai markkinointikumppanina saat aina edullisimman hinnan.

Matkailun tiimiin lisävahvistuksia

Huhtikuun alusta alkaen matkailun tiimi on täydentynyt kahdella uudella työntekijällä, kun Anni ja Nelli ovat aloittaneet työt markkinoinnin parissa. Nellin puoleen on mahdollista kääntyä, mikäli haluatte lisätietoja tai ilmoittautua mukaan tuleviin markkinointikampanjoihin. Anni puolestaan ottaa mm. suomenkieliset some-kanavat haltuun.

Katso kaikki yhteystiedot »

Tule mukaan kevään markkinointikampanjoihin

SSM Oy toteuttaa kevään 2024 aikana kaksi yleismarkkinointikampanjaa; kevään norppalomien ja muiden kevätaktiviteettien kampanjan pariskunnille sekä kesän ennakkomarkkinointikampanjan lapsiperheille.

Ajankohtaiset markkinointiedot voi tarkastaa myös ammattilaissivustolta »

Kevään markkinointikampanja

Kevät on täällä! On siis aika aloittaa norppalomien ja muiden kevään ilojen markkinointi ennen kuuminta norppasesonkia.

Kampanja toteutetaan aikavälillä 22.4.-12.5.2024 ja se on suunnattu erityisesti pariskunnille. SSM Oy:n osakkaille osallistuminen vähintään yhdellä tuotekortilla kuuluu kauden 2023-2024 markkinointipaketteihin. Tarkistathan oman markkinointipakettisi sisällön! Ilmoittautuminen 19.4. mennessä.

Katso tarkemmat tiedot ja ilmoittaudu mukaan »

Kesän ennakkomarkkinointikampanja

Kesän lomia suunnitellaan jo kiivaaseen tahtiin. Toinen toteutettava kampanja onkin siis seudun kesän ennakkomarkkinointi.

Kampanja toteutetaan aikavälillä 20.5.-9.6.2024 ja se on suunnattu erityisesti lapsiperheille. Ilmoituminen 6.5. mennessä.

Katso tarkemmat tiedot ja ilmoittaudu mukaan »

Huom! Kesä-elokuun kampanjoista tulossa tietoa myöhemmin.

Muistutus! Matkailuesitteet noudattavissa

Vuoden 2024 sähköiset esitteet löytyy täältä: visitsavonlinna.fi. Englanninkielinen kesäesite ilmestyy kevään/alkukesän aikana.

Suomenkielisiä kesäesitteitä voi hakea seuraavista paikoista:

  • Riihisaari
  • Sulkavan kunnantalo
  • Savonrantatalo
  • Kruunupuisto
  • Rantasalmen kunnanvirasto
  • Enonkosken kunnanvirasto

Messukuulumisia

Matkamessut 17.-19.1.2025

Savonlinnan seutu on jälleen mukana Matkamessuilla yhteisellä Lake Saimaa -osastolla Mikkelin, Varkauden, Lappeenrannan ja Imatran kanssa. Savonlinna on tämän vuoden messujen vetovastuuvuorossa. Osastolla on esillä ainakin pyöräily ja paikallinen ruoka sekä tietysti alueen matkailulliset vetovoimatekijät.

Messujen suunnittelua käynnistellään jo. Jos olet kiinnostunut tulemaan messuille niin laittele viestiä - pääset mukaan messujen sekä osaston suunnitteluun! 

Lisätiedot Niltalta nita@visitsavonlinna.fi

KONGRESSI meetings & events 10.-11.4.

Savonlinnan seudu ja Saimaa herätti paljon kiinnostusta Helsingin messukeskuksessa järjestetyillä messuilla (entiseltä nimeltä Kongressimessut). Messuille osallistuttiin yhteistyössä Savonlinnan kaupungin kanssa. Aluetta messuilla edusti Nelli yhdessä seudun yritysten kanssa. Messuilla olivat mukana:

  • Savonlinnan Oopperajuhlat
  • Nature Hotel & Spa Resort Järvisydän
  • Olavinlinnan ravintolat ja Original Sokos Hotel Seurahuone
  • Suomen Metsämuseo Lusto
  • Vip Cruise

Kesän viikko-ohjelma

Toteutamme jälleen odotetun aktiviteettien ja elämysten viikko-ohjelman tulevalle kesälle. Viikko-ohjelman kielenä ovat suomi, englanti ja saksa.

Viikko-ohjelma toteutetaan samalla konseptilla kuin aikaisempinakin vuosina. Ohjelmaan kootaan omat kuukausittaiset koosteet kesä-, heinä ja elokuulle sekä nostot syyskuusta kansainvälisille asiakkaille.

Miten mukaan?

Viikko-ohjelmaan otettava tuote tulee olla takuulähtö, joka:

  • on saatavilla vähintään kerran viikossa
  • tapahtuu aina samassa paikassa ja samaan aikaan
  • toteutuu minimi 1 osallistujalla
  • on voimassa vähintään kokonaisen kuukauden TAI useamman kokonaisen kuukauden (esim. pelkkä kesäkuu tai kesä-elokuu)

Ilmoita takuulähtötuotteesi tapahtumakalenteriin 21.4. mennessä suomeksi ja englanniksi kattavalla kuvauksella. Muistathan lisätä mukaan linkin varauskanavaasi. Lisää tapahtumalle tägi "viikko-ohjelma".

Tuotteet kootaan tapahtumakalenterista printtiversioon, joka jaellaan läpi kesän seudun toimipaikoissa, yrityksissä sekä matkailuneuvontapisteissä.

Lisätietoja Sarilta sari@visitsavonlinna.fi 

Hankkeiden kuulumiset

Saimaa lautasella -hanke

Saimaa lautasella -hankkeen toimenpiteet ovat hyvässä vauhdissa. Hanke on seudun ruokamatkailun kehittämisprojekti, jonka myötä alueen ruoka ja ruokamatkailun tunnettuus paranee.

SSM Oy toteuttaa hanketta yhteistyössä Savonlinnan Hankekehitys Oy:n, ProAgria Etelä-Savo ry:n ja Itä-Savon koulutuskuntayhtymä Ammattiopisto Samiedun kanssa.

Oopperateemainen ravintola- ja kahvilakartta

Saimaa lautasella ja Visit Saimaa 2,5 -hankkeet työstävät oopperateemaista ravintola- ja kahvilakarttaa. Oman ravintolan tai kahvilan kartalle saaminen ei maksa mitään. Riittää, että myynnistä vähintään yksi oopperateemainen tuote, annos tai menu. Tietojen ilmoittamisen dl 5.5.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan »

Inspiroivat kevään työpajat

Anna Rinteinen tulee Savonlinnaan vetämään tuotteistamisvalmennuksen, joka antaa työkaluja ruokamatkailupalveluiden kehittämiseen sekä herättelee ja innostaa mukaan ruokamatkailuverkostoon ja yritysten väliseen yhteistyöhön. 

Työpajat ovat kaikille avoimia ja maksuttomia, mutta vaativat ilmoittautumisen. Löydät kaikki hankkeen ajankohtaiset työpajat ja tapahtumat kätevästi Saimaa lautasella -hankkeen sivuilta »

3.5. Ruokaelämyksen tuotteistaminen (kaikille avoin)
Anikó Lehtisen olutpairing + Anna Rinteinen

Koulutuksessa maistellaan ensin oluiden ja paikallisten ruokien makupareja Aniko Lehtisen johdolla, jonka jälkeen sukelletaan ruokaelämysten tuotteistamiseen kohderyhmien erilaiset tarpeet ja odotukset huomioiden. 

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan »

Toinen osa Annan koulutuksesta järjestetään syksyllä 2024 hankekumppaneille. 

16.5. Kestävät palvelut ja tarinallistaminen (kaikille avoin)
Sanna Eerikäinen ja Anu Ruusila

Koulutuksessa työstetään ydintarinan aihioita tarinallistamisen parissa ja inspiroidutaan kotimaisista ja kansainvälisistä esimerkeistä. Lisäksi tilaisuudessa tutustutaan kestävään palvelukokemukseen, millainen on vastuullisen matkailukokemuksen resepti, ja mitä ovat kestävän matkailun vetovoimatekijät alueella. 

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan »

Mukaan hankkeeseen?

Saimaa lautasella -hankkessa on sekä kaikille avoimia että hankkeen virallisille kumppaneille suunnattuja toimenpiteitä. Lue lisää hankkeen toimenpiteistä »

Lisätietoja hankkeesta 

Anu Ahlström, projektipäällikkö
anu@visitsavonlinna.fi

Nita Silvennoinen, markkinointivastaava
nita@visitsavonlinna.fi

Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.

Tapahtumat ja koulutukset

DigiMatkailu – digitaalisuus ja tekoäly matkailualalla -hanke

Toteutusaikataulu 1.1.2024 - 31.12.2025

Esedulla on käynnistynyt helmikuussa 2024 DigiMatkailu -hanke. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa yrittäjien digitaalista ja tekoälyyn liittyvää osaamista ja siten vahvistaa yritysten liiketoimintaa. Toiminta kohdistuu matkailu-, tapahtumatuotanto- ja luovan alan yrittäjiin.

Lue lisää »

7.5. Matkailun Pulssi

Katsaus talvikauden tilastoihin ja kurkistus tulevan kesän näkymiin. Visit Finlandin webinaarissa kuullaan ajankohtaisen tiedon valossa, miltä näytti talvisesonki 2023-2024 ja mitä kesäksi 2024 on odotettavissa. 

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan »

30.5. Tekoäly

Webinaarissa esitellään toimivia työkaluja ja käytännön ohjeita miten matkailuyritykset ja -alueet voivat hyödyntää tekoälyä sisällöntuotannossa ja kielikäännöksissä eri kanaviin (esim tuotekuvauksia, newslettereitä, some-sisältöjä). Osallistujat saavat käytännön vinkit ja ohjeet miten tehdä toimivia komentoja ja saada parhaita vastauksia tekoälyltä.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan »

Ajankohtaista luettavaa

Find Your Inner Finn - Masterclass of Happiness -kampanja

Masterclass of Happiness -kampanja viime kesältä oli jymymenestys niin saapuneiden hakemuksien kuin markkinoinnillisen panostuksenkin osalta. Visit Finland sai tunnustusta kampanjasta Suomen suurimmassa digitaalisen median kilpailussa.

Meille alueellisesti kampanja toi suurta näkyvyyttä, sillä itse masterclass järjestettiin Rantasalmella Kuru Resortissa. Kesällä 2023 yksi Datahubin haetuimpia tuotekortteja olikin Kuru Resort, joten voimme olettaa, että alueen saama näkyvyys ja suomalainen onnellisuus kiinnostavat tänäkin vuonna, sillä Suomi on valittu jo seitsemättä kertaa peräkkäin maailman onnellisimmaksi maaksi. Onnelisuusteemaa kannattaa miettiä omankin tuotteen ja palvelun kannalta ja korostaa sitä entisestään tuotekehittelyssä ja markkinoinnissa.

Tänä vuonna kampanja saa jatkoa Helsinki Happiness Hacks -kampanjalla, jolla tavoitellaan Suomelle laajaa kansainvälistä näkyvyyttä sekä Helsingin tunnettuuden kasvua matkakohteena.

Muista nämä!

Tämä uutiskirje on lähetetty osoitteeseen .
Mikäli et halua enää viestiä? Poistu listaltamme

Jos viesti ei näy oikein, voit lukea nettiversion täältä.